1.06.2014

Ns FATE - Skrócona lista umiejętności.

Od czasu, gdy zainteresowałem się możliwościami przeniesienia Neuroshimy na mechaniczną strukturę systemu FATE, zacząłem w miarę skromnych możliwości testować przyjęte rozwiązania. Oto pierwszy owoc tychże starań.

Testowa rozgrywka przeprowadzana była na nowicjuszach, nie tyle raczkujących w Grach Fabularnych (Choć i tacy się zdarzali), co po prostu nie zaznajomionych z mechaniką i niuansami FATE. W ruch poszły absolutne podstawy, a i tak było nie lada kłopotu z szybkim wymyślaniem postaci, dla której aspekty trzeba było wytworzyć naprędce, miast wybierać z listy dostępnych rozwiązań, jak to ma z reguły miejsce w innych systemach.

Ku ogromnej uldze graczy, gdy tylko przebrnęliśmy przez ten etap, w czasie wyboru umiejętności przedstawiłem im gotową listę, którą miałem już wcześniej okazję zaprezentować na blogu. Znajdziecie ją TUTAJ.

Szybko jednak ulga ustąpiła zmieszaniu: 32 umiejętności, z których wybrać trzeba dziesięć, na które powędrują punkty. Konsternacja, nerwowe wpatrywanie się w listę i w konsekwencji pośpieszne zapełnianie rubryk umiejętnościami, które niekoniecznie miały zastosowanie w trakcie późniejszej rozgrywki, nie mówiąc o dopasowaniu do koncepcji postaci. Nawet osoba Mistrza Gry, choć ową listę stworzyła, musiała posiłkować się bez przerwy ściągą na kartce.

Wniosek: Na niezobowiązujące granie konwentowe pozycji na liście jest zdecydowanie dużo za dużo.

Postanowiłem to zmienić, zwłaszcza, że od pewnego czasu nad skomplikowaną strukturę gry przedkładam prostsze i uboższe założenia mechaniczne, dopełniane w czasie rozgrywki kreatywnością i nabytym doświadczeniem. Jeszcze raz przeanalizowałem proponowaną wcześniej listę, metodą kompresji skracając ją o połowę. Na jednostrzały i kilkusesyjną zabawę na konwentach krótka lista będzie w sam raz. Do dłuższej rozgrywki nie widzę problemu używać listy dłuższej, z którą będzie wiele okazji się zaznajomić, a która wreszcie pozwala stworzyć postać nieco głębszą i bardziej zróżnicowaną.

Oto jak prezentuję się nowa lista. W nawiasach umiejętności z listy długiej które zostały wchłonięte:

  1. SPRAWNOŚĆ (Sprawność + Budowa)
  2. BROŃ LEKKA (Pistolety + Karabiny)
  3. BROŃ CIĘŻKA (Br. ciężka)
  4. WALKA WRĘCZ (Walka wręcz + Broń ręczna)
  5. BROŃ DYSTANSOWA (Broń miotana + Rzucanie)
  6. WYKSZTAŁCENIE (Nauka + Wykształcenie)
  7. MEDYCYNA (Medycyna)
  8. TECHNIKA (Technika)
  9. MATERIAŁY WYBUCHOWE (Pirotechnika)
  10. GADANINA (Gadanina)
  11. CHARAKTER (Niezłomność + Zastraszanie + Dowodzenie)
  12. POJAZDY (Pr. Pojazdów + Sprzęt ciężki + Żegluga)
  13. ZMYSŁY (Empatia + Zmysły + Czujność)
  14. WIEDZA O ŚWIECIE (Wiedz. o świecie + Gambling + Hazard)
  15. ZDOLNOŚCI ZŁODZIEJSKIE (Zd. złodziejskie + skradanie)
  16. TRAPERSTWO (Jeździectwo + Tropicielstwo + Przetrwanie)


Poniżej lista w formie grafiki. Bardzo wygodnie jest wręczyć graczom takie karteczki, do których mogą w każdej chwili się odwołać.



 Teraz czas na testy nowej listy. Podejrzewam jednak, że tak czytelny zbiór zdolności pozwoli zminimalizować poprzednie uczucie zagubienia, upłynnić rozgrywkę i zwłaszcza nowicjuszom, lepiej wczuć się w postać.

4 komentarze:

  1. Nowa skrócona lista, jest bardzo fajna. Tak trzymaj.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnia moja modyfikacja przy NeuroFate to lista umiejek = 5 Atrybutów (Budowa, Spryt itp.) z podręcznika.
    Wszystko inne wchodzi w zakres sztuczek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też dobre i jednoznaczne rozwiązanie, jak we Freeport.

    OdpowiedzUsuń
  4. 5 Atrybutów plus Sztuczki? Interesujący minimalizm ;]

    OdpowiedzUsuń