Testowa rozgrywka przeprowadzana była na nowicjuszach, nie
tyle raczkujących w Grach Fabularnych (Choć i tacy się zdarzali), co po prostu
nie zaznajomionych z mechaniką i niuansami FATE. W ruch poszły absolutne
podstawy, a i tak było nie lada kłopotu z szybkim wymyślaniem postaci, dla
której aspekty trzeba było wytworzyć naprędce, miast wybierać z listy
dostępnych rozwiązań, jak to ma z reguły miejsce w innych systemach.
Ku ogromnej uldze graczy, gdy tylko przebrnęliśmy przez ten
etap, w czasie wyboru umiejętności przedstawiłem im gotową listę, którą miałem
już wcześniej okazję zaprezentować na blogu. Znajdziecie ją TUTAJ.
Szybko jednak ulga ustąpiła zmieszaniu: 32 umiejętności, z
których wybrać trzeba dziesięć, na które powędrują punkty. Konsternacja,
nerwowe wpatrywanie się w listę i w konsekwencji pośpieszne zapełnianie rubryk
umiejętnościami, które niekoniecznie miały zastosowanie w trakcie późniejszej
rozgrywki, nie mówiąc o dopasowaniu do koncepcji postaci. Nawet osoba Mistrza
Gry, choć ową listę stworzyła, musiała posiłkować się bez przerwy ściągą na
kartce.
Wniosek: Na niezobowiązujące granie konwentowe
pozycji na liście jest zdecydowanie dużo za dużo.
Postanowiłem to zmienić, zwłaszcza, że od pewnego czasu nad
skomplikowaną strukturę gry przedkładam prostsze i uboższe założenia
mechaniczne, dopełniane w czasie rozgrywki kreatywnością i nabytym
doświadczeniem. Jeszcze raz przeanalizowałem proponowaną wcześniej listę,
metodą kompresji skracając ją o połowę. Na jednostrzały i kilkusesyjną zabawę
na konwentach krótka lista będzie w sam raz. Do dłuższej rozgrywki nie widzę
problemu używać listy dłuższej, z którą będzie wiele okazji się zaznajomić, a
która wreszcie pozwala stworzyć postać nieco głębszą i bardziej zróżnicowaną.
Oto jak prezentuję się nowa lista. W nawiasach umiejętności
z listy długiej które zostały wchłonięte:
- SPRAWNOŚĆ (Sprawność + Budowa)
- BROŃ LEKKA (Pistolety + Karabiny)
- BROŃ CIĘŻKA (Br. ciężka)
- WALKA WRĘCZ (Walka wręcz + Broń ręczna)
- BROŃ DYSTANSOWA (Broń miotana + Rzucanie)
- WYKSZTAŁCENIE (Nauka + Wykształcenie)
- MEDYCYNA (Medycyna)
- TECHNIKA (Technika)
- MATERIAŁY WYBUCHOWE (Pirotechnika)
- GADANINA (Gadanina)
- CHARAKTER (Niezłomność + Zastraszanie + Dowodzenie)
- POJAZDY (Pr. Pojazdów + Sprzęt ciężki + Żegluga)
- ZMYSŁY (Empatia + Zmysły + Czujność)
- WIEDZA O ŚWIECIE (Wiedz. o świecie + Gambling + Hazard)
- ZDOLNOŚCI ZŁODZIEJSKIE (Zd. złodziejskie + skradanie)
- TRAPERSTWO (Jeździectwo + Tropicielstwo + Przetrwanie)
Poniżej lista w formie grafiki. Bardzo wygodnie jest wręczyć
graczom takie karteczki, do których mogą w każdej chwili się odwołać.
Nowa skrócona lista, jest bardzo fajna. Tak trzymaj.
OdpowiedzUsuńOstatnia moja modyfikacja przy NeuroFate to lista umiejek = 5 Atrybutów (Budowa, Spryt itp.) z podręcznika.
OdpowiedzUsuńWszystko inne wchodzi w zakres sztuczek.
Też dobre i jednoznaczne rozwiązanie, jak we Freeport.
OdpowiedzUsuń5 Atrybutów plus Sztuczki? Interesujący minimalizm ;]
OdpowiedzUsuń